Saturday 10 December 2011

KAJIAN TINDAKAN (MATHEMATICS)



MENINGKATKAN PENGUASAAN KEMAHIRAN ASAS MENJAWAB SOALAN MATEMATIK TAMBAH, TOLAK, DARAB DAN BAHAGI DENGAN MENGADAKAN LATIH TUBI UJIAN SATU MINIT


Oleh
SELVARANI A/P KARISHNAN


SJK (T) LADANG TANAH MERAH
71010 LUKUT,PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN

ABSTRAK



Peratusan kelulusan Matematik dalam Peperiksaan PKBS di sekolah semakin merosot dan membimbangkan. Pemahaman murid dalam kemahiran asas mengira terutamanya operasi tambah, tolak, darab dan bahagi masih lagi lemah sedangkan aspek-aspek ini penting untuk menentukan tahap penguasaan celik Matematik. Justeru, kajian ini dijalankan untuk mengatasi masalah penguasaan kemahiran  tambah, tolak, darab dan bahagi yang tidak melebihi nilai tempat sepuluh. Murid-murid yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada murid-murid  tahun 3, 4, 5 dan 6 di SJK (T) Ladang Tanah Merah. Tinjauan awal telah dilaksanakan melalui ujian biasa, kerja rumah dan ujian satu minit berhubung dengan kemahiran itu. Soal selidik murid-murid juga digunakan sebagai instrument untuk meninjau pandangan murid-murid terhadap pengajaran guru. Sesi klinikal dengan pendekatan latih tubi ditambah penggunaan kad sifir  dapat membantu murid meningkatkan pencapaian dan mengubah persepsi dalaman murid. Guru-guru Matematik berpendapat bahawa sesi klinikal selama satu bulan ini memuaskan dan berjaya mengubah sikap bosan dan takut kepada sikap seronok, minat dan suka belajar Matematik. Dapatan kajian ini diharap dapat menyorot sedikit pengalaman, mengintai teladan dan berkongsi keilmuan tentang keinginan meningkatkan penguasaan kemahiran berkenaan.



1.0          Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu

Sewaktu saya menyemak ujian dan latihan  Matematik murid-murid kelas 3,  5 dan 6 , saya rasa sungguh terkejut kerana saya dapati murid-murid ini tidak dapat menguasai kemahiran asas tambah, tolak, darab dan bahagi. Tambahan pula keputusan ujian bulanan 1 amat mengecewakan saya dan berasa sedih atas kegagalan tersebut. Justeru, saya sebagai seorang guru telah mengambil inisiatif untuk menangani masalah ini.

            Saya juga mengenalpasti kegagalan murid dalam pengiraan asas penambahan.  
            Perkara ini menjadikan saya tidak puas hati dan rasa terpanggil untuk mengubah
            keadaan ini. Saya terpaksa pembaharuan untuk mengubah tanggapan negative
            murid terhadap matapelajaran Matematik. Justeru itu saya telah membuat latihan
            pengiraan asas yang mudah bagi menarik minat  murid serta terus mempelajari
            matapelajaran Matematik dengan  rasa keseronokan.

2.0          Isu keperihatinan / Fokus Kajian

Kumpulan sasaran saya merupakan murid-murid yang tidak dapat membuat pengiraan asas iaitu operasi tambah, tolak , darab dan bahagi. Murid-murid masih lagi termenung dan lambat memberi respon jika soalan yang berkaitan pengiraan asas  tambah, tolak, darab dan bahagi. Saya menggunakan pendekatan latih tubi dalam kajian ini.

Kemahiran asas tambah, tolak, darab dan bahagi adalah sangat penting dalam Matematik. Sekiranya kemahiran-kemahiran ini tidak dapat dikuasai oleh murid dengan baik, maka kesukaran menjawab soalan-soalan peperiksaan yang berkaitan dalam tempoh masa yang ditetapkan akan timbul.

Kajian yang dijalankan ini berfokus kepada meningkatkan kemahiran asas pengiraan supaya kaedah ini dapat digunakan dalam menyelesaikan masalah Matematik dengan cepat. Di samping itu, kajian ini juga secara tidak langsung dapat meningkatkan daya ingatan murid-murid terhadap asas pengiraan tambah, tolak, darab dan bahagi. Selain itu kemahiran ini juga penting  terutamanya soalan yang melibatkan penyelesaian masalah atau soalan kertas 1 dimana segelintir murid tidak dapat mencukupi masa untuk menjawab soalan-soalan Matematik kertas 1.



3.0       Objektif kajian

            3.1 Objektif Am

                  Secara amnya , objektif kajian tindakan ini adalah  untuk meningkatkan
                  penguasaan kemahiran asas Matematik di mana menjawab soalan tambah,
                  tolak, darab dan bahagi dalam masa yang ditetapkan.

3.2 Objektif Khusus

                 3.2.1           Murid dapat menjawab soalan-soalan asas pengiraan
            dengan jangka masa yang ditetapkan.
3.2.2             Murid boleh menulis jawapan pengiraan asas
Matematik dengan tepat dan betul.
3.2.3             Meningkatkan daya ingatan murid dalam pengiraan asas Matematik.
3.2.4             Menambahkan keyakinan diri yang tinggi.
3.2.5             Menimbulkan minat murid-murid terhadap mata pelajaran Matematik.
3.2.6             Mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang ceria dan harmonis.

4.0        Kumpulan Sasaran

Kumpulan sasaran saya terdiri daripada 5 orang murid tahun 5 yang didapati mempunyai masalah pengiraan asas Matematik. Murid-murid ini adalah dalam kalangan murid-murid yang sederhana dan lemah.

5.0       Pelaksanaan Tindakan

5.1  Tinjauan Masalah

Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk mengumpulkan maklumat. Dalam pelaksanaan kajian ini, tinjauan masalah dibuat berdasarkan permerhatian, soal selidik dan ujian pra.

5.1.1      Pemerhatian

Saya telah membuat pemerhatian ke atas tingkah laku murid-murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Sebelum kajian dijalankan murid-murid kurang memberi respon kepada soalan yang diajukan danberasa tidak yakin untuk memberi jawapan, serta taku untuk mencuba.

5.1.2      Soal Selidik

Saya telah mengedarkan boring soal selidik untuk mengetahui punca kelemahan murid-murid ini tidak menguasai kemahiran tersebut. Borang soal selidik diberikan kepada murid sasaran dengan membuat pilihan mengapa mereka tidak dapat menjawab soalan ujian pra dengan betul.


5.1.3      Ujian Pra

Ujian pra diberikan kepada kumpulan sasaran untuk mengesan sejauhmana kefahaman dan tahap penguasaan mereka mengenai kemahiran yang dikaji. Ujian pra ini mengandungi 40 soalan yang mudah perlu dijawab dalam masa 1 jam merangkumi operasi tambah, tolak, darab dan bahagi.



5.2     Analisa Tinjauan Masalah

5.2.1      Analisa Pemerhatian
Berdasarkan pemerhatian guru, murid-murid yang lemah ini tidak berminat untuk belajar, tidak kira sama ada subjek Matematik dan sebagainya. Selain itu, murid-murid ini juga mempunyai masalah penghafalan dan lemah dalam pengiraan secara dalam minda.
                       
5.2.2      Analisa Soal Selidik

Borang soal selidik diberikan kepada murid sasaran dengan membuat pilihan mengapa mereka tidak menjawab soalan ujian pra dengan betul. Analisa dapatan soal selidik dapat menerusi jadual di bawah.

Jadual 1 : Analisa soal selidik berdasarkan bilangan dan  
                  Peratus.

BIL
PILIHAN
BILANGAN
PERATUS
1.
Tidak suka  mata pelajaran Matematik
3
25
2.
Masa yang diberikan tidak mencukupi
3
25
3.
Tidak tahu / tidak faham
5
41.7
4.
Malas hendak kira
1
8.3
                                                             Jumlah
12
100







5.2.3      Analisa Ujian Pra

Hasil dapatan daripada ujian pra, kekerapan menjawab dengan betul-betul soalan yang diberikan dapat dikelaskan seperti berikut



Jadual 2 : Keputusan Pencapaian Ujian Pra

UJIAN PRA
SKALA KEKERAPAN
BIL
%
Betul semua
0
0
Betul 31 – 40
0
0
Betul 21 – 30
0
0
Betul 11 – 20
5
42
Betul 1 – 10
2
17
Salah semua
5
42
Jumlah
12
100


Ø  Jadual 2 menunjukkan 7 orang murid masih tidak menguasai kemahiran dengan mendapat skor betul 6 – 10, 1-5 dan 5 orang murid salah semua dalam ujian pra yang dijalankan.

5.3  Tindakan Yang Dijalankan

5.3.1      Aktiviti yang dijalankan

Sebuah aktiviti telah dirancang untuk membantu meningkatkan kemahiran asas tambah, tolak, darab dan bahagi dalam kalangan murid-murid kumpulan sasaran saya. Aktiviti  tersebut ialah :

5.3.1.1          Aktiviti  (Ujian 1 minit fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi)

1.    Aktiviti ini merupakan satu ujian yang dijalankan untuk menguji tahap penguasaan murid-murid dalam fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi secara inividu.
2.    Dalam aktiviti ini murid-murid menggunakan pengiraan mental dalam masa yang singkat.
3.    Dalam setiap operasi murid-murid harus menjawab 40 soalan yang mudah dalam masa 1 minit.
4.    Walaubagaimanapun dalam permulaan kajian masa yang akan diperuntukkan adalah selama 5 minit dan masa tersebut akan dikurangkan mengikut tahap penguasaan murid kepada satu minit.
5.    Setiap operasi menggunakan masa yang sama.
6.    Soalan kira fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi  ini diuji sehingga satu digit sahaja. (Rujuk lampiran U1,U2,U3 dan U4)
7.    Tempoh masa menjawab soalan habis dijawab akan direkodkan.
8.    Dalam bulan ini juga tempoh masa menjawab habis akan direkod.

5.3.2      Bahan-bahan yang digunakan dalam aktiviti 1 adalah seperti berikut.
a.    Lembaran kerja ujian 5 minit
b.    Lembaran kerja ujian 1 minit
c.    Borang analisa pencapaian
d.    Jam

      
                        5.3.3      Instrumen dan langkah-langkah pemerhatian.

a.    Kajian tindakan ini dilaksanakan selama 8 minggu mulai 10 Februari 2009 hingga 10 April 2009.
b.    Saya memperuntukkan masa selama satu jam hari mulai hari Isnin hingga hari Jumaat. Sesi bimbingan dijalankan di luar waktu pengajaran dan pembelajaran.
c.    Penyelidik sebagai guru mata pelajaran melaksanakan tindakan dan murid-murid juga turut terlibat dalam membuat pemerhatian, temubual dan soal selidik.
d.    Pemerhatian dibuat bagi menilai keberkesanan aktiviti yang sedang dijalankan. Pemerhataian dijalankan oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran, melalui latihan bertulis dan ujian pra.
e.    Soal selidik dijalankan terhadap kumpulan murid sasaran ini. Borang soal selidik diedarkan kepada murid-murid dan mereka menjawab. Tujuan menjalanakan sesi soal selidik agar murid lebih bebas dan berani menjawab berbanding mendapatkan maklumat secara temubual.
f.     Temubual dijalankan terhadap murid-murid kumpulan sasaran sebanyak dua kali iaitu sebelum dan selepas kajian dilaksanakan untuk mendapatkan respon murid terhadap mata pelajaran Matematik dan aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
g.    Ujian pra dijalankan di peringkat awal kajian manakala ujian pos diadakan pada akhir tempoh kajian. Ujian pos diberikan kepada kumpulan murid sasaran. Keputusan ujian pra dan ujian pos dianalisa untuk mengetahui perubahan prestasi murid.
h.    Ujian pra mengandungi 10 soalan yang melibatkan soalan tambah. tolak darab dan bahagi di bawah tajuk Nombor bulat Hingga 1000 000. Sopa Ujian pra sama dengan soalan ujian pos.
i.      Aktiviti 1 diulangi bagi setiap sesi bimbingan dan ynag berbeza ialah set soalan bagi ujian 2 minit.
        

4.1  Pelaksanaan Tindakan dan pemerhatian / penilaian

Murid-murid diberi ujian 1 minit yang merangkumi fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi selama 8 minggu pada setiap hari Isnin hingga Jumaat. Aktiviti ini diajalankan selama sejam setiap hari bermula 10 Februari 2009 hingga 10 April 2009. Setiap fakta asas mempunyai 40 soalan yang mudah.

Rajah 1 : Contoh fakta asas tambah


  1. 3 × 4 =
  2. 5 × 0 =
  3. 0 ×  8 =
  4. 9 × 7 =
 










Rajah 2 : Contoh fakta asas tolak


  1. 3 + 9 =
  2. 5 + 6 =
  3. 0 + 8 =
  4. 9 + 7 =
 








Rajah 3 : Contoh fakta asas darab


  1. 9 - 4 =
  2. 5 - 0 =
  3. 8 - 8 =
  4. 9 - 7 =
 









Rajah 4 : Contoh fakta asas tambah


  1. 8 ÷ 4 =
  2. 9 ÷ 0 =
  3. 4 ÷ 2 =
  4. 6 ÷ 3 =
 










i. Pemerhatian

Berdasarkan pemerhatian guru, kumpulan sasaran murid-murid ini mula  menujukkan minat kerana meraka berasa mudah apabila menjawab soalan-soalan berkenaan serta aktif dalam menjawab soalan-soalan kerana murid yang habis menjawab soalan yang banyak akan medapat hadiah sebagai ganjaran. Murid-murid juga bersaing untuk habis menjawab soalan dalam masa yang ditentukan dan ingin menjadi orang yang pertama. Tujuan aktiviti adalah mengukuhkan lagi daya ingatan murid terhadap fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi. Pada awalnya murid-murid tidak mencukupi masa untuk menjawab soalan-soalan tersebut. Tetapi selepas 4 minggu dengan adanya sesi bimbingan murid-murid dapat menjawab semua soalan dalam jangka masa 5 minit. Apabila masa di kurangkan pada minggu yang ke enam murid-murid mengalami kesuntukan dan tidak dapat habis menjawab. Tetapi apabila menjangkau minggu yang kelapan murid-murid dapat menjawab semua soalan dalam masa dua minit.



Jadual 5 : Pencapaian Murid dalam Ujian 5 minit Fakta asas tambah

Murid-murid Kumpulan sasaran
Tempoh masa menjawab terpantas bagi semua jawapan betul
(minit : saat)
Murid 1
3.30
Murid 2
3.39
Murid 3
4.50
Murid 4
4.00
Murid 5
4.00

Jadual 6 : Pencapaian Murid dalam Ujian 5 minit Fakta asas tolak

Murid-murid Kumpulan sasaran
Tempoh masa menjawab terpantas bagi semua jawapan betul
(minit : saat)
Murid 1
3.40
Murid 2
3.55
Murid 3
4.50
Murid 4
4.30
Murid 5
4.20


Jadual 7 : Pencapaian Murid dalam Ujian 5 minit Fakta asas darab

Murid-murid Kumpulan sasaran
Tempoh masa menjawab terpantas bagi semua jawapan betul
(minit : saat)
Murid 1
5.00
Murid 2
4.50
Murid 3
4.50
Murid 4
5.00
Murid 5
5.00


Jadual 8 : Pencapaian Murid dalam Ujian 5 minit Fakta asas bahagi

Murid-murid Kumpulan sasaran
Tempoh masa menjawab terpantas bagi semua jawapan betul
(minit : saat)
Murid 1
5.00
Murid 2
4.39
Murid 3
5.10
Murid 4
5.24
Murid 5
5.05



ii. Refleksi

Saya berpendapat bahawa pendekatan belajar dengan memberi soalan-soalan yang mudah dan hadiah dapat menarik minat murid-murid. Apabila menajalanakan aktiviti ini murid-murid begitu ceria, harmonis dan memberikan keseronokan kepada murid-murid.
           

                       
4.2  Refleksi Kajian

5.5.1 Penilaian Pencapaian Murid

Berdasarkan maklumat ujian dan ujian pos, didapati kajian tindakan yang dijalankan ini telah memberikan impak yang cukup baik dalam membantu murid-murid meningkatkan kemahiran mencongkak fakta asas tambah, tolak darab dan bahagi. Hasil dapatan daripada kajian tindakan ini telah menunjukkan peningkatan murid-murid dalam ujian pos.

                                             Jadual 9 :
Perbandingan Pencapaian Murid antara Ujian Pra dan Ujian Pos

Gred
Ujian Pra
Ujian Pos
Bil
%
Bil
%
A
0
0
4
80
B
0
0
1
20
C
2
40
0
0
D
3
60
0
0
E
0
0
0
0

Ø  Jadual 9 menunjukkan peningkatan kualiti dalam ujian pos. Empat orang mendapat 80% telah mencapai gred A dalam ujian pos berbanding gred D dalam ujian pra yang telah dijalankan.

         





Jadual 10 : Pencapaian mengikut Individu

Jenis Ujian
Murid 1
Murid 2
Murid 3
Murid 4
Murid 5
Ujian Pra
62.5%
75.5%
87.5%
60%
52.5%
Ujian Pos
92.5%
97.5%
95%
97.5%
97.5%
Pencapaian
Meningkat
Meningkat
Meningkat
Meningkat
Meningkat

Ø  Jadual 10.  Menunjukkan peningkatan secara individu. Lima orang murid telah mendapat 80% yang menunjukkan pencapaian yang memberangsangkan. Mereka mencapai gred A dengan menjawab semua soalan dengan betul dalam ujian pos berbanding ujian pra.


Jadual 11. Perbandingan sesi temubual sebelum dan selepas kajian


BIL

ITEM
SEBELUM
SELEPAS
YA
TIDAK
YA
TIDAK
BIL
%
BIL
%
BIL
%
BIL
%
1.
Minat terhadap mata pelajaran Matematik
2

3

5

0

2.
Minat tajuk ‘Penamabahan Nombor bulat hingga 1000 000’
5

0

5

0

3.
Minat tajuk ‘Penolakan Nombor bulat hingga 1000 000’
4

1

5

0

4.
Minat tajuk ‘Pendaraban Nombor bulat hingga 1000 000’
2

3

5

0

5.
Minat tajuk ‘Pembahagian Nombor bulat hingga 1000 000’
0

5

5

0

6.
Suka membuat banyak pengiraan
1

4

5

0

7.
Teknik penghafalan yang baik
2

3

5

0

8.
Teknik latihan yang mudah




5

0

9.
Suka menghafal sifir









Ø  Jadual 11 menunjukkan 5 orang murid (100%) murid berupaya membuat fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi dengan menggunakan teknik ujian 5 minit. Keadaan ini menunjukkan aktiviti ini dapat merangsang murid untuk membuat ujian 1 minit yang mengandungi 4 asas utama.

           

5.5.2 Rumusan Pemerhatian aktiviti yang dijalankan.

            Berdasarkan pemerhatian yang dibuat, aktiviti yang telah dijankan mendapat
            sambutan yang baik daripada murid-murid kumpulan sasaran saya. Terdapat
            peningkatan pencapaian dalam tempoh kajian ini dilaksanakan. Apabila mereka
            telah menguasai kemahiran asas tambah, tolak, darab dan bahagi, maka mereka  
            dapat menjawab soalan ujian biasa yang dijalankan dalam tempoh masa yang
            diberikan dengan betul dan tepat.

           


5.5.3 Refleksi keseluruhan

            Saya rasa syukur kerana kajian tindakan yang saya jalankan ini telah
            Berjaya membantu murid-murid meningkatkan kemahiran asas tambah,
            tolak, darab dan bahagi. Aktiviti ini dapat membina keyakinan diri yang
            tinggi dalam diri murid-murid. Tindakan yang dilaksanakan sungguh
            berkesan mengatasi masalah kajian. Aktiviti ini akan membantu
            murid-murid dalam semua ujian Matematik iaitu dapat menjawab soalan
            dalam tempoh masa yang ditentukan.



6.0       Cadangan Untuk Kajian Seterusnya

Memandangkan aktiviti-aktiviti yang telah dijalnkan amat memberangsangkan minat murid-murid , maka saya bercadang untuk mengaplikasikan kajian tindakan ini kepada kumpulan sasaran yang lain di sekolah saya untuk membantu meningkatkan kemahiran asas menjawab soalan tambah, tolak, darab dan bahagi. Hasil dari kajian yang dijalankan, kami dapati terdapat perubahan yang positif dari segi amalan pengajaran dan pembelajaran guru dan amalan pembelajaran murid. Semoga hasil kajian kami ini dapat dimanfaatkan dan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik, berkesan dan menyeronokkan.



  7.0      Kos Kajian


Bil

Jenis Bahan

Jumlah Kos
1.
Kertas A4 – 2 rim  x RM 13.50
RM27.00
2.
Priter Ink 1  x  RM 75.00
RM75.00
3.
Fotostat
RM20.00
4.
Buku congak 30 x 2.00
RM60.00
5.
Kadbod
RM30.00
6.
Kad kecil
RM20.00
7.
Laminate
RM30.00
8.
Pertandingan
RM50.00

JUMLAH
RM312.00





No comments:

Post a Comment